28.12.2017

Yes I'm changing, Yes I'm gone, Yes I'm older, Yes I'm moving on

On ollut aika, jolloin olen pitänyt uuden vuoden lupauksia falskeimpana koskaan keksittynä itsepetoksen muotona. Minusta oli ulkokultaista ja mielikuvituksetonta valita minä-projektinsa alkamispäiväksi vuoden ensimmäinen päivä: satunnainen mutta merkityksistä raskas päivä keskeltä synkintä kaamosta. Eikö paljon sitoutuneempaa ja jotenkin kehittyneempää olisi valita vaikkapa mikä tahansa tiistai maalis- tai marraskuulta, asiasta sen suurempaa numeroa tekemättä, ja ryhtyä toimeen?

Vuosien saatossa myös periaatteelliset kulmani ovat pyöristyneet hieman, enkä enää tuomitse uudenvuodenlupaajia kovin jyrkästi (joskin salilla treenatessa ne kyllä syljettävät, ensimmäiset kolme viikkoa. Sittenhän niitä ei enää näykään ennen seuraavaa tammikuuta.).
Minulle kulunut vuosi oli fyysisen tervehtymisen vuosi - seuraavasta tahdon tehdä paremminvoinnin vuoden. Tämä tarkoittaa ainakin seuraavaa:

1. Pidän itsestäni parempaa huolta.
Olen armollisempi, lempeämpi ja ymmärtäväisempi itseäni kohtaan. Puhuttelen itseäni kunnioittavasti ja ystävällisesti, aivan kuten puhuttelen muitakin minulle tärkeitä ja rakkaita ihmisiä.
Pidän paremmin puoleni, oli kyse sitten lääkärin vastaanotosta, työelämästä, treffikumppanista tai kadun satunnaisesta huutelijasta.
Hankkiudun aktiivisesti rapsuttelu- ja myyssäysetäisyydelle eläimistä.
Teen asioita, joista tulee hyvä olo: uppoudun hyvään kirjaan, kuuntelen livemusaa. Vietän aikaa ystävien kanssa. Laulan. Kirjoitan. Vetelehdin kelloon katsomatta. Ulkoilen ja hikoilen. Rakastan. Nautin syyllisyyttä tuntematta.
2. Katson enemmän silmiin.
Lakkaan pelkäämästä sieluni paistavan niistä suojattomana, katsojalle paljaana. Hyväksyn, että ne, jotka haluavat ja ymmärtävät, näkevät sen kätkemisyrityksistäni huolimatta ja ne, joita ei kiinnosta, eivät edes katso. En pelkää itse nähdä, mitä vastassa on.
Keskityn, olen läsnä.
3. Asetan tavoitteita ja unelmoin.
Selvitän, kuka oikein olen tänään ja millaisia asioita elämääni tahdon. Tavoittelen tavoittelemisen arvoisia ja unelmoin arkailematta.

Millaisen sinä tahdot tulevasta vuodestasi tehdä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi veikkosella!